Drupalcamp Oslo 2011

Drupalcamp ble avholdt i Ingeniørenes Hus i Oslo, lørdag 19. november 2011. NUUG Foundation var sponsor på konferansen, og de sendte Salve J. Nilsen (fortellerstemme) for å avlegge denne rapporten.

Første kontakt

Initielt ble jeg tipset om Drupalcamp på Oslo Perl Mongers sitt medlemsmøte første onsdagen i November. Hans Christian Schrøder (en av arrangørene av Drupalcamp) hadde meldt sin ankomst så jeg ble sittende på Colonel Mustard en liten stund etter møteslutt, frem til Hans Christian ankom. Vi bestemte oss for et beiteskifte og rettet nesa mot Schouskjelleren. I løpet av spaserturen fra Aleksander Kiellands plass til Schous plass fortalte han svært entusiastisk om Drupalcamp som skulle avholdes noen uker senere.

Hans Christian var svært overbevisende. “Vi har et dritbra program, selv for nybegynnere! Dessuten blir julemiddagen etter konferansen kjempebra!” Det var nokså lett å sette av den lørdagen, og da NUUG foundation trengte en representant på arrangementet, så ble avgjørelsen triviell. Jeg skulle på min aller første Drupalcamp!

Ingeniørenes Hus

Jeg har vært på Ingeniørenes Hus et par ganger tidligere, og kjente lokalet godt. Da jeg så hva stedet kunne tilby små endags-konferanser fikk jeg igjen styrket mitt allerede positive inntrykk av stedet. Arrangørene hadde rigget opp en enkelt resepsjon i inngangspartiet og satt opp forelesningssal i de to små auditoriene som var tilknyttet lobbyen. Alt på ett sted, full oversikt og glimrende tilgang til både sofa/sittegrupper, lunsjlokale og foredragsholdere. Drupal Norge (arrangørene av Drupalcamp) hadde valgt et godt sted å avholde sin konferanse.

Foredragene

Min bakgrunn er hovedsaklig i Perl-verdenen, men jeg må tilstå at jeg har en fortid med PHP, så jeg var ikke helt grønn på området. Likevel valgte jeg å bruke størstedelen av tiden min på nybegynnersporet. Dette var en Drupal-konferanse, og selv om man kunne bli eksponert for PHP så var det selve rammeverket jeg var interessert i å lære om.

Nivået og variasjonen på nybegynnersporet var veldig godt, men kanskje litt tynt på den tekniske siden. Dagen startet med en introduksjon, fortsatte med en kjapp tur innom det avanserte sporet, og resten ble tilbragt igjen blant nybegynnerne.

Drupal Webeditoring fungerte som en fin inngangsport til Drupal-verdenen. Høydepunktet var en gjennomgang av en del av kjernekonseptene i rammeverket. Nivået var enkelt og vi fikk en kortfattet gjennomgang av de viktigste elementene i administrasjons- grensesnittet i rammeverket.

Smakebiten fra det avanserte sporet var Drupal Installation Profiles. Installasjonsprofiler virket svært nyttig, spesielt for scenarier der man skal installere mange Drupal “sites” med et bestemt oppsett - f.eks. et generisk kundeoppsett for lett administrasjon av hosting-firma. Mest interessant for firma som er tungt inne i Drupal, altså.

Drupal Installation Profiles (Foto: Salve J. Nilsen, CC-BY-SA)

Tilbake i nybegynnersporet så fikk jeg med meg Innhold for mennesker og maskiner - et svært underholdende foredrag (men ikke Drupal-spesifikt på noe vis) om ordvalg og gjenfinnbarhet av tjenester på nettsider. Foredragsholderen visste tydeligvis hva hun snakket om, og ga mange (til tider tragikomiske) eksempler om hvordan internspråk i bedrifter “kommer seg ut på forsiden” på måter som gjør det vanskelig for vanlige folk å finne den informasjonen de trenger. Et eksempel som festet seg i minnet var hennes anekdote om Postens motforestillinger om å bruke ordet porto – «Hos oss bruker vi ikke dette ordet. Vi kaller det prisliste»! Hovedbudskapet var å bevisstgjøre publikum på konseptet triggerord, men bak dette lå kanskje dagens viktigste gullkorn: findability. En nettside ikke kan nå sin fulle nytteverdi før man benytter brukerens søketermer for å lede dem til sine mål.

Etter en god lunsj var det tilbake til nybegynnersporet. Dessverre var nytteverdien for de påfølgende foredragene noe variabel for min del, men mer om det senere.

Innhold for mennesker og maskiner (Foto: Salve J. Nilsen, CC-BY-SA)

How to better communicate and meet expectations using effect mapping gikk igjennom noen strategier for hvordan man kan knytte kundens behov mot leveransen av et prosjekt, og hvordan sikre at de rette løsningene ble levert. Foredraget foregikk på et nokså abstrakt nivå, med et språkvalg som nok hovedsaklig var rettet mot de blant oss som har valgt å spesialisere oss på Business. Kjernepunktet foredragsholderen bygget opp til, var en oppfordring om å fokusere på leveranse av verdi i stedet for leveranse etter spesifikasjon.

How to better communicate and meet expectations using effect mapping (Foto: Salve J. Nilsen, CC-BY-SA)

Omega - Responsive Theme var et foredrag om et Drupal-tema (theme) som hadde som fokus å skalere dynamisk mellom forskjellige skjermstørrelser. Dette var ettermiddagens nyttigste foredrag, siden vi ble introdusert til <meta name=”viewport”> og tanken rundt fluid grids. Hovedidéen med disse er å unngå å binde seg til fastsatte pikselverdier (i CSS, bruk % i stedet for px for å presisere størrelse og posisjon av objekter), og å tilby stegvis nedbygging av sideinnhold avhengig av størrelsen på skjermen. Et godt eksempel på hvordan dette kan gjøres finnes på http://bostonglobe.com/ (prøv å endre bredden på nettleservinduet for å se effekten som ble omtalt.) Foredragsholderen tilbød dessverre ingen gode løsninger for å redusere datainnhold i de nedskalerte sidene. Likevel, det lå god verdi i det som ble fortalt, selv om det ikke var Drupal-spesifikt (og kanskje ikke helt for nybegynnere.)

How to improve your digital business and measure social media ROI with SMI var et foredrag der vi ble oppfordret om å måle antallet Socially Engaged Visitors ved å legge til Twitter og Facebook linker på sidene våre, og så bruke Google Analytics sin real time data funksjonalitet for å måle gjennomslagskraften av disse. Foredragsholderen foreslo at man målte denne gjennomslagskraften på forskjellige vis, men han hadde ikke noe mer substansielt å vise enn noen konstruerte eksempler med noen convertion rates som han hadde funnet på selv.

Etter foredragene var det en del diskusjoner blant deltakerne, etterfulgt av årsmøte i Drupal Norge.

Årsmøte i Drupal Norge (Foto: Salve J. Nilsen, CC-BY-SA)

Kvelden ble avsluttet med en glimrende middag, med gode diskusjoner om bygging av fagmiljø, om Datalagringsdirektivet, hva folk brukte Drupal til, og mye annet interessant.

Deltagere på Drupalcamp Oslo 2011 (Fotograf: ukjent)

Avsluttende ord

I sum var konferansen meget godt gjennomført og ga både interessant og variert faglig oppfylling. Eneste minus: da dagen var omme satt jeg igjen med et inntrykk at det var en del som var usagt. I stedet for å dykke videre ned i Drupal-materien bestod nybegynnersporet av en rekke sidesprang av varierende nytteverdi. Kanskje man kan klatre litt lenger opp læringskurven neste gang? I sum vil jeg likevel konkludere at NUUG Foundation gjorde godt i å støtte dette arrangementet, og selv vil jeg takke for muligheten til å delta. Glimrende innsats av arrangørene!

Salve J. Nilsen